Školský špeciálny pedagóg
Na našej Evanjelickej cirkevnej základnej škole pôsobí : Mgr. Simona Zgolová
Nájdete ju : trieda 1.A
Kontakt: 5saimonka10@gmail.com
Konzultačné hodiny: pondelok 15:00- 16:00 hod.
Pravidelný pracovný čas : od 13:30 (pondelok do16:30, utorok 15:30, streda až piatok do 15:00)
Čo je náplňou práce školského špeciálneho pedagóga?
Hlavnou náplňou práce školského špeciálneho pedagóga je priama práca so žiakmi,ktorí majú špeciálne výchovno vzdelávacie potreby ŠVVP
(ŠVVP: žiaci s poruchami učenia, žiaci s NKS, žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, žiaci s PAS, žiaci s poruchou aktivity a pozornosti, žiaci s mentálnym postihnutím.....)
- poskytnutie individuálnych či skupinových špeciálno-pedagogických intervencií
- tvorba a aktualizácia Individuálnych výchovno vzdelávacích plánov (žiaci s diagnózou)
- spolupráca s odbornými lekármi - (neurologia, pedopsychiatria.......)
- spolupráca s centrami psychologických a špeciálno-pedagogických služieb
(školský špeciálny pedagóg je sprostredkovateľom medzi školou a CPP a zabezpečuje súhlas poradenského zariadenia s inklúziou konkrétneho žiaka) - poradenstvo , spolupráca a pomoc pre triednych učiteľov, asistentov pri vzdelávaní žiakov so ŠVVP.
- odporučenie rodičom diagnostikovať a rediagnostikovať žiakov
- žiadosti na depistážne vyšetrenia
- riešenie problémov žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
- zabezpečenie pomôcok deťom so ŠVVP
- pozorovanie na vyučovaní s cieľom bližšie spoznať triedu, jednotlivých žiakov,
- účasť na zápise nových prvákov
- konzultácia a spolupráca s rodičmi,
- zakladanie, vedenie, triedenie a aktualizácia dokumentácie k jednotlivým žiakom so špeciálnymi výchovno–vzdelávacími potrebami.
Ako pracuje školský špeciálny pedagóg?
Školský špeciálny pedagóg pracuje so žiakmi:
a) individuálne – individuálna špeciálnopedagogická reedukácia je zameraná na zmiernenie negatívneho vplyvu poruchy alebo postihnutia na vzdelávacie výsledky. Reedukačné hodiny u každého žiaka sú prispôsobené výsledkom psychologickej a špeciálnopedagogickej diagnostiky, to znamená, že sú zamerané na tie oblasti, v ktorých majú títo žiaci deficity: technika čítania, porozumenie čítaného textu, postrehovanie, rozvoj sluchového a zrakového vnímania, pravo-ľavej a priestorovej orientácie, rozvoj slovnej zásoby a jazykového citu, rozvoj jemnej motoriky a grafomotoriky, rozvoj predčíselných a číselných predstáv, základných matematických operácií a pod. Každý žiak vo frekvencií 1-2 krát týždenne
b) skupinovo – 1-2 krát týždenne (berie si 2-4 žiakov)
- pri práci využíva odbornú literatúru, pracovné listy, špeciálne hry a cvičenia, špeciálne pomôcky vyvinuté pre pomoc deťom s poruchou učenia a edukačné počítačové programy taktiež pomôcky zamerané na precvičenie jemnej, hrubej motoriky, na rozvoj slovnej zásoby, pozornosti a reedukáciu vývinových porúch učenia.
- dodržiava zásady špeciálno-pedagogickej intervencie.
Dôležitú úlohu špeciálno-pedagogickej intervencie tvoria aj rozhovory so žiakom, ktoré majú posilniť vzťah špeciálneho pedagóga a žiaka na základe dôvery, stimulovať aktivitu a snahu dieťaťa a súčasne ho motivovať do ďalšej práce..„Školský špeciálny pedagóg je na základnej škole pre žiakov preto, aby sa žiakom (i rodičom) účinne pomohlo a tak sa im úspešne učilo, dobre sa v škole cítili, zažívali úspech v kolektíve žiakov, prežívali radosť zo školskej práce a tak z nich vyrástli zdravé a harmonické osobnosti . . .“
Navigácia